Hej på er!
Efter lite strul så är vi nu hemflugna och har massor av eftersatta saker att göra. Segla ner vår andra segelbåt Hedda (Swan 36 S&S) från Stocksund till Järna båtklubb där den nu blivit upplyft. Att vi inte använt Hedda till kanal och medelhavsseglingen beror på att hon har ett större djupgående 2m. Vi hade hört att max djup för att komma till medelhavet är 1,8 m.Men det gällde kanaler och floder via frankrike. Via Donau tror jag att 2m djupgående fungerar med reservation för att det vissa perioder är för lite vatten i Donau. Pråmarna går 2,5 fullastade så normalt bör 2 m fungera.
19 oktober seglade vi i 25 till 29 graders värme med Johanna i Medelhavet. Nu i fredags 26/10 när vi seglade med Hedda i Sverige var det runt 0 grader blåste över 10 m/s och snöade så det var verkligen kontraser i upplevelse och väder. (Vi såg endast en till som seglade ) Det var korta väntetider för bro och slussöppningar.
PS
Av misstag så raderade jag alla 56 kommentarer i gästboken. Så nu börjar jag om och hoppas på att få hjälp med påfyllning av nya friska kommentarer.
Hej Hasse och Merike!
Tackar för tips.
Vi har en annan båt i Sverige och på den har vi aldrig haft bakterieproblem i dieseln. Misstaget vi gjort var att hälla i en diesltillsats som lovad ta bort vattnet. Det gjorde den genom att emulgera in vattnet. Detta gjorde att det blev rena klistret som sätte igen filter och ett väldigt klatt på tankväggarna. Nu vågar jag int experimentera mer med dieseln utan räknar med att dumpa den trots att det är ca 250 liter. Den provisoriska tanken om 30 liter och de två dunkarna om vardera 20 liter skall byggas om till en större tank vid tillfälle.
Kul att ha kontakt med er. Vi kan ses vid tillfälle och byta trålarerfarenheter. Häls Sven och Gunilla
Kära tappra Trålarenvänner!
Vi beundrar er tapperhet att lösa de motgångar/problem, som ni har!
I er blogg 21-22 maj, nämner ni det många råkar ut för, bakterier i dieseln. Lite sent kommer detta tips, vi fick av en lastbilschaufför (Scania, S-tälje): Till 200 l diesel blandas 2 dl 2-taktsolja + 1 flaska frostskyddsmedel för lastbil/diesel. Vi kanske först skall säga “peppar, peppar ta i trä”, men vi har aldrig haft några diesel-gegga-problem!
Vi har själva nu börjat nedräkningen 3-2-1, på måndag lämnar vi fastlandet och vi säger som barnen i TV-programmet “Wild Kikds” – Nu börjar det stora äventyret!
Vi önskar er Hasse & Merike lycka till med den långa resan ända till Haparande. Det viktiga tycker vi är själva färden. Hur långt man kommer beror ju på väder och vind. Vi gör promenader eller cykelturer eller hyr bil när sjön blir för hög. Det nordligast vi varit är Örnsköldsvik och då utgick vi från Gävle där vi hade båten då. Tyvär var det bitvis långa sträckor utan skyddande skärgård. Nu i Port Saint Louis väntar vi på att moströmmen i Rhone skall minska så att vi kan sega oss upp. Tills dess far vi runt och turistar här i kring.
Hej kära Trålarenvänner! Först nu kom jag (M) ihåg, att ni denna vår skulle fortsätta ert äventyr. Jätteroligt att läsa det ni hittills skrivit + de vackra bilderna! När ni kommer till sommarsverige, har vi troligen lämnat fastlandet för att göra vårt äventyr – Skanssundet – Törehamn/Haparanda. Då väder och vind råder över vår färd, skall det bli spännande att se om vi kommer fram till Haparanda, för vi skall ju hem också (innan torrsättning). Det skall bli spännande att göra denna resa och från o med den 10/6 kan ni följa vår resa på http://hasseochmerike.wordpress.com . Lycka till på er sista bit på hemfärden!HälsningarTrålaren “Ella af Mörkö”
Snart är vi i Rhone bara vädret tillåter
Nu i maj 2013 är vi tillbaka till Johanna och skall segla på Medelhavet innan vi börjar gå upp för Rhone.